אודות סיגל אביטן:
ב-1991 עם גל העלייה הגדול מברית המועצות לשעבר, הקימה את משרד הפרסום המגזרי הראשון בישראל, תל אביב-מוסקבה, חמש שנים לאחר מכן ב-1996 ייסדה את 'סיגל אביטן תקשורת' - חברה לייעוץ תקשורת, אסטרטגיה ופיתוח תוכן, ב-2007 הקימה סוכנות דיגיטל לניהול מוניטין ברשת, יסדה את ערוץ הטלויזיה הראשון באינטרנט יחד עם העיתון דה מרקר ובמקביל הקימה את Presscast - חברה לשידורים חיים באינטרנט, אליה הצטרף העיתונאי גדי סוקניק עם פרישתו מהגשת חדשות 2.
ב-2013 יסדה את הסוכנות "ביזנס טאלנט" המתמחה באסטרטגיה ותוכן עבור בכירים בעולם העסקים והתרבות.
לקוחותיה לאורך השנים: מייקרוסופט, אינטל, כלכליסט, KPMG, נספרסו, גלובוס מקס, בית הנשיא, רשת ערוץ 13, ערוץ הספורט, דיסני, האוניברסיטה העברית, אפריקה תעשיות, אוניברסיטת חיפה, האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת תל אביב, אורנה בנאי, טדי שגיא, משינה, מנכ"ל משרד רוה"מ יצחק רבין ז"ל, ד"ר מיה ויזל ועוד.
ספריה:
חשומה (2018) הפך לרב מכר בין לילה, תורגם לשפות זרות ומעובד בימים אלה לסדרת טלויזיה.
ליידי צ'יל (2022) עוסק בגלי החום של הגיבורה ליבי ושופך נקודת מבט ביקורתית ויוצאת דופן על על גל החום ששוטף את העולם כולו.
ביזנס טאלנט. עצות, שיטות וכלים למי שרוצה לבלוט ולהשפיע. בספר שיחות השראה עם משה אדרי, סיון רהב מאיר, אחינועם ניני, גיל שויד, אלוף במיל' דורון אלמוג, פרופ' דן אריאלי, אלונה ברקת וישי דוידי. את הספר חיברה יחד עם איש הטלויזיה גדי סוקניק.
רדיו:
גלי צה"ל – הגישה את התכנית ציפורי לילה בלי בושה עם אורחים רבים ובהם ריקי גל, צביקה הדר, גלעד כהנא, עדי אשכנזי ועוד. מנחת הפודקאסט "מאמ"י – מה איכפת לך מה יגידו" .
למדה תסריטאות ובימוי דוקומנטרי, תקשורת (פרשה לפני תום הלימודים והקימה את תל אביב מוסקבה). כיום סטודנטית לפסיכולוגיה באוניברסיטה הפתוחה.
הרצאות:
השפעת הבושה בעת קבלת החלטות
או תכלס, מה אכפת לך מה יגידו? על פי רב-המכר חשומה
כמה פעמים מצאת עצמך דוחה ביצוע החלטות שקיבלת רק מהפחד מ"מה יגידו"? כמה מאיתנו, ככה עם יד על הלב, מסתירים את מה שעובר עלינו מהקרובים לנו ביותר רק כי אנחנו חוששים? רק כי אנחנו פוחדים שהתדמית שטיפחנו תיסדק. שאם יראו אותנו כמו שאנחנו יאהבו אותנו פחות ומדוע אין לנו את האומץ לפרוץ קדימה, לבלוט ולהתמקד רק במה שאנחנו רוצים באמת?
אלו הן שאלות פשוטות לכאורה, שאלות שכל אחד מתמודד איתן מתישהו – בחיים האישיים או המקצועיים, הרצאתה של סיגל מבוססת על רב המכר המקורי והסוחף חשומה-בושה או מה יגידו בשפה המרוקאית. "לאחר חוויה אישית ומאתגרת יצאתי לחקור את תופעת ה-מה יגידו והשפעת הבושה על החיים שלנו. פגשתי אנשים מכל חתכי האוכלוסייה ונדהמתי לגלות כי אנשים מסתירים כמעט הכל. גירושים, קשיים כלכליים, אפילו עקרות, גברים ונשים כאחד. פגשתי נשים שלא אוכלות בציבור כי הן מתביישות, שוחחתי עם אישה מוכה ומושפלת ע"י בעלה יום יום ולא מתלוננת, לא כי היא פוחדת על החיים שלה או על החיים של הילדים שלה, אלא כי היא פוחדת ממה יגידו.. מה שריתק אותי בעיקר היא העובדה, שלא משנה מה המעמד שלך, כמה את מרוויחה, איך אתם נראים, מאיזה מוצא אתם או מה למדתם באוניברסיטה, אצל כולם נתקלתי באותו דבר, כולם הסכימו לוותר על החופש שלהם לבחור במה שנכון להם ונתנו מקום של כבוד למה יגידו..
חשומה הוא הרומן הראשון של סיגל אביטן, בספר מציגה סיגל את הכוח המניע החזק ביותר בעולם: החשומה, הבושה, היא הגיבורה האמיתית של הסיפור והציר המרכזי שסביבו באמת חג כדור הארץ.
להיות טאלנט
כיצד לבלוט ולהשפיע? עצות כלים ושיטות
מהם הכלים שבהם נעזרים אותם המנהלים ואנשי העסקים הבולטים? מה נדרש מאיתנו כדי לפתח את הבולטות הנדרשת לעולם העבודה הדינמי והמשתנה תדיר? מה המשמעות של להיות טאלנט? מי הם כוכבי התקשורת המקצועיים? מה מייחד דווקא אותם? מהם תחומי העניין שלהם ואיך הם התגלגלו אל הפרסום הזה? מה עושים נכון ה"ביזנס טאלנטים" שכולנו מכירים ושהפך את האמירה שלהם לכל כך פופולרית? כיצד הפך הצד הויזואלי למרכז חיינו ואיך הכוכבים המקצועיים מנצלים נכון את המצלמה והמיקרופון? על התהליך שבו גם הבולטים שבהם השתכללו והשתפרו תוך כדי הופעה מתמדת. מאפייני מפת התקשורת הישראלית והעולמית - עולם שהוא מורכב מאד אבל גם צופן הרבה הזדמנויות לקידום אישי.
דמויות רבות נצרבו בתודעה הקולקטיבית. אלה גברים ונשים שלא הסתפקו בהפגנת הכישורים הייחודיים להם במישור האישי ו/או המקצועי, לא רק בלטו או הצטיינו בתחומם, אלא גם פעלו מעל ומעבר למצופה כדי לשנות את המציאות של רבים אחרים, להתוות דרכים חדשות, להרחיב את תחומי השפעתם ולהשאיר מורשת לדורות. אשר על כן, הטאלנטים הללו הפכו ברובם לסמלים שמקרינים על סביבתם, ולעתים על העולם כולו, חלקם גם שנים רבות לאחר מותם. הם מעוררים השראה ברחבי הגלובוס בעזרת תובנות חדשות שנולדו מאתגרים בלתי צפויים. מציאות חדשה ומרתקת, לעתים אף כזו שכף רגלו של אדם עוד לא דרכה בה.
האנטומיה של הנדיבות
חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה עשו מחקר עם קבוצת ילדים בני ארבע וחמש. נאמר להם שהם זכו במטבעות שבהם יוכלו לקנות "פרס גדול". החוקרים הציבו בפני הילדים שתי אפשרויות: לשמור את המטבעות לעצמם, או לחלוק אותם עם ילדים חולים. התוצאה: ילדים ממשפחות עשירות העדיפו לשמור את המטבעות לעצמם.
אז איפה ההזדמנות? חקר האושר. אנשים עשירים מודים באינספור מחקרים שנעשים ברחבי העולם כי ככל שהם מתבדלים ועסוקים בהישגים אישיים בלבד, איכות מערכות היחסים שלהם עם חברים יורדת. שמו של הספר שכתב הפסיכיאטר נוירולוג ויקטור פראנקל "האדם מחפש משמעות" מעולם לא היה רלוונטי יותר.
נדיבות היא לא בהכרח נתינה של כסף. להיות נדיבים זה לתת אוזן קשבת, להעניק עצה טובה, לחלוק את הידע שלכם, לא לפחד שיעתיקו מכם. יש לכם טון מיוחד וטביעת אצבע שהיא רק שלכם, ואת זה אף אחד לא יכול לקחת מכם. תחשבו למשל כמה סרטים יש על אהבה, כמה שירים וספרים נכתבו עליה, וכמה הם שונים זה מזה. כשאנחנו מעניקים מהידע ומהניסיון שלנו לאחרים, אנחנו זוכים לקבל ידע ושיתוף פעולה מאחרים; לא כי זאת התניה של הקוסמוס, אלא משום שכאשר אנחנו פתוחים לתת, אנחנו באופן אוטומטי גם פתוחים לקבל.
להיות את/ה על הבמה ! או מי צריך כריזמה?
אז מי צריך כריזמה? כולם ואף אחד. אם יש אותה – זה נפלא, ואם אין אותה, הרי שאין צורך לרכוש אותה, אולם יש צורך לאמן "שרירים" אחרים. לא מזמן השתתפתי בכינוס של אנשים שלמדו במסגרת קורס כיצד לדבר בפני קהל. כולם דיברו באותו אופן, עם אותן תנועות ידיים, עם אותה אינטונציה ועם אותן הפסקות מתודיות בשטף הדיבור. לא כך מנצחים את המבוכה הכרוכה בדיבור בפני קהל.
בהרצאה, השומע מתפנה לחשוב ולהרהר בשיטות המקובלות הקוראות לכולנו לרכוש כריזמה ולהפוך לחיות במה. לכל אחד יש סגנון ייחודי משלו וכי עם הסגנון הזה עליו לדבר מול קהל. לפחות שליש מן המנהלים המוצלחים אותם אני מלווה הינם נטולי כריזמה ורחוקים מלהיות מוגדרים כרוק-סטארים של עולם העסקים, ובכל זאת הם סחפו אחריהם שותפים רבים שנהו אחר רעיונותיהם. אלו הם האנשים שמעדיפים בין היתר להקשיב במקום לדבר. בהרצאה אסקור את גדולי הנואמים- מרוזוולט המופנם ועד לפרופסור דן אריאלי.
תסמונת המתחזה
תופעת המתחזה או המתחזה היא רווחת בקרב גברים ונשים כאחד - אלה אנשים שמתחזים בעיני עצמם, אנשים שחושבים שהמחמאות, השכר, הדרגה או התפקיד הושגו שלא בצדק, שהם בעצם הערימו על מישהו ממציאים תרוצים - הקסם האישי שלי, מזל, מומנטום... אלה אנשים שלא מפסיקים לקבל אישורים מהסביבה לכמה הם טובים ועדיין לא מאמינים לזה.
אגב, עם העניין הזה מתמודדים אמנים מפורסמים, אנשי עסקים מצליחים, חוקרים, רופאים וכו. זאת אומרת גם אנשים שהתעודה תלויה להם על הקיר, חשבון הבנק שלהם מוכיח שהם מבינים בעסקים וגם אלה שמתהדרים במליוני עוקבים. כל אלה תולים את ההישגים שלהם במזל, בקסם אישי, בקשרים, או בגורמים אחרים שלא קשורים ליכולת שלהם. מתחזים בעיני עצמם עובדים קשה יותר מכולם וקשה יותר ממה שצריך באמת. והתסמונת הזאת לא פוסחת על הדחיינים וגם הם, אלה שמחכים עד לרגע האחרון, כי בבאמת של הבאמת הם יודעים שהם יכולים לבצע את המשימה כמו שצריך ולמעלה מזה, מחכים לדקה התשעים רק כדי שיהיה להם תירוץ במקרה שלא יצליחו. ואז, כשהם מצליחים – כפי שקורה ברוב המקרים, הם זוקפים את ההצלחה לזכות מזלם הטוב.
סדנאות וקורסים במרחב הוירטואלי
סדנת כתיבה
"כתיבה טובה מתחילה באטימת אוזניים"
איך דיו ממוסס כעס, אכזבה, קנאה ותסכול?
מה הם מקורות ההשראה סביבנו?
מה הוא המרחק שעלינו לשמור מהסיפור ומדוע?
איך יודעים באיזה גוף לכתוב?
איך בונים דמות משכנעת?
האם תחושות נקמה, דחיה ובושה בחיים עצמם משרתות את הסיפור או מעכבות אותו?
כיצד הופכים את הכתיבה לכלי טיפולי?
קורס הכנה ליצירה
לאורך שנים בהן אני מתבוננת מהצד בכל חליפות ההזעה שנמכרות לכל דורש. אנשים הולכים לקורס כתיבה, קורס עמידה על במה, קורס ביצירתיות, קורס יזמות, קורס מנהיגות. מה לא? אנשים לומדים ממיטב אנשי המקצוע טכניקות, שיטות עבודה, נחשפים למקורות השראה, מקבלים טונות של מוטיבציה. אנשים רוקדים את נפשם בקורסים המעצימים האלה, מרגישים שהנה אוטוטו הם הופכים להיות המרצים הטובים ביותר, המנהלים המבריקים, הסופרים הנערצים ולדאבוני אני נתקלת שוב ושוב בבוגרים חבוטים שלמדו, השקיעו, עשו שיעורי בית, נשבעו להתמיד והם עדיין תקועים באותו המקום.
למה? כי הדבר היחידי שמנע מהם להביא את היכולות שלהם לידי ביטוי עדיין שם. הם לא השאירו בבית את העיניים המסרסות, את הציפיות של הסביבה, את הפחד מכל אלה שישאלו בזלזול או בדאגה - למה דווקא אתה כשיש כל כך הרבה? או, מי את חושבת את עצמך?
בסדנה מעשית ננהל דיון על חשיבות האיתור והזיקוק של 'הדבר' הזה שבוער בכם לשנות וממלא אתכם תשוקה ואמונה, אסביר מדוע אנו זקוקים לפנס פנימי הרבה לפני שאנחנו משתמשים בפרוז'קטור שמאיר עלינו, נתכנס לתהליך הכתיבה האישי שלכם יחד, תוך התייעצות ושיח עם כלל המשתתפים, ננתח את נקודות החוזק שלכם, במהות, לא בטקטיקה.
במה אתה או את נבדלים מאחרים ומה מייחד אותך, משמעות קריטית – תצאו מהסדנה הזאת עם משפט שיגדיר בצורה תמציתית ומדויקת את החזון שלכם-בעולם הקולנוע קוראים לזה-log line וכמובן אימון-כדי ליצור התלהבות מדבקת, חשוב ללמוד, להעמיק ולהתחבר רגשית לרעיון. זכרו שקהל היעד הוא אתם. רק אתם צריכים להיות מחוברים לשורת החזון שלכם. אם היא מדויקת עבורכם, אמיתית וכנה, כולם יבואו אחריכם.
ביזנס טאלנט – הקורס המלא
מבוא: מהם הכלים שבהם נעזרים אותם המנהלים ואנשי העסקים הבולטים? מה נדרש מאיתנו כדי לפתח את הבולטות הנדרשת לעולם העבודה הדינמי והמשתנה תדיר? מה המשמעות של להיות טאלנט? מי הם כוכבי התקשורת המקצועיים? מה מייחד דווקא אותם? מהם תחומי העניין שלהם ואיך הם התגלגלו אל הפרסום הזה? מה עושים נכון ה"ביזנס טאלנטים" שכולנו מכירים ושהפך את האמירה שלהם לכל כך פופולרית? כיצד הפך הצד הויזואלי למרכז חיינו ואיך הכוכבים המקצועיים מנצלים נכון את המצלמה והמיקרופון? על התהליך שבו גם הבולטים שבהם השתכללו והשתפרו תוך כדי הופעה מתמדת. מאפייני מפת התקשורת הישראלית והעולמית - עולם שהוא מורכב מאד אבל גם צופן הרבה הזדמנויות לקידום אישי.
סילבוס:
יש לי מה לומר - והשאלה היא איך? איתור התוכן הייחודי שלי. המה והאיך שאולי אין לאחרים. כללי הזהב לנאום טוב, לנואם מרשים, להופעה מוצלחת. השליטה במסר, הזיקוק שלו והדרך להעברתו לקהל. כיצד להפוך ממנוהל למנהל, במגוון האפשרויות של אירועים תקשורתיים: על במה, בפאנל או בראיון למדיה לסוגיה. כללי "עשה ואל תעשה" בראיון מוקלט ובשידור חי ושלל האפשרויות שיש להתכונן עליהן.
רואים אותי? שומעים אותי? הופעה בתקשורת המקומית והבינלאומית והדרך הנכונה לחשיפה באמצעות הכלים הדיגיטליים.
כל העולם במה עמידה מול קהל. תרגול מעשי והעברת מסר שנכתב במהלך המפגשים.
התמונה היא המסר תרגול מעשי מול המצלמה - הכיתה כזירת התרחשויות תקשורתית על שלל האפשרויות המצולמות והמוקלטות: ראיון, השתתפות בפאנל, דיון קבוצתי, הנחיה, ועוד.
ארגז הכלים שלי - יצירת נכסים לבניית פרסום והשפעה: כל מה שמגדיר את טביעת האצבע האישית שלך. מחתימת מייל יחודית ועד לאיתור האג'נדה שתייחד אותך ותגרום לכך שתבלוט ותשפיע הרבה מעבר לתפקיד שלך.
כדאי למקסם את היכולות שלכם. הכל זמין והכל אפשרי. אנחנו נלמד אתכם איך לעשות את זה. סיכום.
סדנה מה איכפת לך מה יגידו ע"פ מודל מאמ"י
מודל מאמ"י נכתב על ידי סיגל אביטן, סופרת, אסטרטגית בכירים, מאמנת ומביימת עמידה מול קהל ומול מצלמה, החלה לחקור את השפעת הבושה על קבלת החלטות לפני יותר מעשר שנים לאחר שהבינה איזה מחיר משלמים אנשים כשהם נכנעים לתכתיבים של הבושה ותופעת ה-מה יגידו.
מצאתי שאנשים מסתירים כל כך הרבה... אנשים מסתירים גירושים, נטיות מיניות, קשיים כלכליים, עקרות, פגשתי נשים שלא אוכלות בציבור כי הן מתביישות, אנשים שלא רוקדים... אישה מוכה ומושפלת ע"י בעלה יום יום ולא מתלוננת, לא כי היא פוחדת על החיים שלה או על החיים של הילדים שלה, אלא כי היא פוחדת ממה יגידו... אנשים לא מתפטרים, לא מחליפים מקצוע, לא סוגרים עסק גוסס, שוחחתי עם שיאן האקזיטים יוסי ורדי שאמר (זה מתועד ביוטיוב...) "אנשים לא עושים את הצעד הבא ,רק בגלל המה יגידו... מה שריתק אותי בעיקר היא העובדה שלא משנה מה המעמד שלך, כמה את מרוויחה, איך אתם נראים, מאיזה מוצא אתם או מה למדתם, אצל כולם נתקלתי באותו דבר שחסר שם, שלחלוטין פרם את חשיבות האני מתוך מערך השיקולים- כולם הסכימו ביודעין או שלא ביודעין לוותר על החופש שלהם, על החופש שלהם לבחור במה שנכון להם, רק בגלל החשש באוניברסיטה ממה אנשים אחרים יחשבו עליהם.
אביטן הפכה את הנושא לפרויקט חייה ולצד עסקיה, היא מסתובבת בכל הארץ ובאמצעות זום גם בעולם ועוזרת לאנשים לחלץ את עצמם ממכלאות הבושה, להגשים את ייעודם בחיים ולעבור לקדמת הבמה.
משך ההרצאה: כ-75 דקות
כמות קהל: תלוי אולם והגברה
צילום סיגל אביטן, זוהר רון