תרבות הג׳אז – סדרת הרצאות
שלוש סדרות תוכן סוחפות על תרבות הג'אז, בתוספת הרצאת מבוא מרתקת – כולן זמינות להזמנה כסדרה או כמפגשים בודדים להעדפת המזמין.
כיצד נולד הג'אז? מהו הרקע ההיסטורי, החברתי והתרבותי שמתוכו צמח? מיהם האמנים הבולטים ומה מייחד אותם? מהו סוד הקסם האמיתי של תרבות הג׳אז?
הרצאותיו של המוזיקאי והחוקר ד"ר רז יצחקי הן מסע מוזיקלי מרתק, עשיר ומעורר מחשבה, העוקב אחר התפתחות הג׳אז – מניו אורלינס של סוף המאה ה־19 ועד להפיכתו לסגנון־על חובק עולם, לאור התמורות החברתיות, הפוליטיות והתרבותיות שעיצבו את המאה העשרים.
ההרצאות מיועדת לכל חובבי התרבות והמוזיקה, מלווה במצגות עשירות, קטעי וידאו ושמע נדירים והדגמות חיות בפסנתר (אם בנמצא) על הבמה. יש אפשרות להרצאות און-ליין.
״אני הולך כל פעם להרצאה של רז כמו לחגיגה״
מ. שקד
ג׳אז כדרך חיים, פילוסופיה
· ד״ר רז יצחקי הוא מוזיקאי ג׳אז, מרצה ואיש חינוך בעל רקע עשיר במוזיקה ובאקדמיה.
· מרצה נלהב על תרבות הג׳אז: חולק את אהבתו לתרבות הג׳אז בבתי תרבות ברחבי הארץ (הקתדרה, ספריית בית אריאלה, הקתדרה ברמה״ש, מוזיאון טיקויטין חיפה ועוד).
· תפקיד אקדמי: מרצה במחלקה למוזיקה באוניברסיטת בר-אילן.
· מרצה מנוסה: מתמחה במנהיגות יצירתית, חדשנות ועבודת צוות בהשראת הג׳אז - עבור מנהלים, צוותים בארגונים עסקיים, מוסדות ציבור ומערכת החינוך.
· מרצה ב-TEDx: על הקשר בין מנהיגות חדשנית ועבודת צוות יצירתית לבין עולם הג׳אז.
· איש חינוך: מומחה בפיתוח חשיבה יצירתית בסגנונות ג׳אז ומוזיקה פופולארית.
· מחבר: כתבתי שני ספרי הדרכה מובילים: ״האלתור בג׳אז״ ו״המדריך לג׳אז״.
פילוסופיית הג׳אז: עבור ד״ר יצחקי, ג׳אז הוא הרבה מעבר לסגנון מוזיקלי; הוא פילוסופיה ואורח חיים. הג׳אז משקף את הדינמיקה של החיים ומציע תובנות עמוקות שיכולות להוות השראה ליצירתיות, חדשנות ולגישה ייחודית לחיים.
״מה שאני מנגן זה את החיים עצמם״ (לואי ארסמטרונג)
לואי צדק....
פירוט ההרצאות:
1. הרצאת מבוא לג׳אז – טיסה מהירה בזמן
אם אתם סקרנים בנוגע לג'אז, ובמיוחד אם אתם גם קצת חוששים ממנו, ההרצאה הזאת ממש תפורה עבורכם. בסיפור שלפנינו, קטעי וידאו נדירים והקלטות נבחרות של פרקים נבחרים בהיסטוריה של הג'אז:
ניו אורלינס התוססת של תחילת המאה התשע עשרה עם שירת העבדים, והבלוז השחור, שיקאגו וניו יורק של שנות העשרים והג'אז המקפיץ שבוקע ממאורות האלכוהול של תקופת היובש, תזמורות הסווינג הגדולות ועד הרגע שהג'אז הופך לאמנות גבוהה בשנות הארבעים.
אורחים: אלה פיצג'רלד, ארמסטרונג, פרד אסטייר וג'ינג'ר רוג'רס, פרנק סינטרה, דיזי גילספי ועוד.
ג'אז – פַּס הַקּוֹל של המאה העשרים
1. ניו אורלינס - כור ההיתוך
ניו אורלינס של תחילת המאה התשע-עשרה, היא עיר תוססת של מציאות קוסמופוליטית טעונה ונדירה. ברחובות העיר בליל צלילים: שירת העבדים השחורים, הגוספל, הבלוז והרגטיים מתערבבים עם סגנונות מוזיקליים אירופאים. ההתנגשות הפוליטית-חברתית תייצר סגסוגת מוזיקלית שטרם נשמעה. זו עומדת לשנות את פניה של ההיסטוריה המוזיקלית לעד. סגנון חדש נולד: הג׳אז.
2. מניו אורלינס לשיקאגו וניו יורק - החיידק משתולל
סטוריוויל, רובע החלונות האדומים רווי ביצרים. את סצנת הלילה מלווה המוזיקה הלוהטת של ג'לי-רול מוֹרְטוֹן, מָא' רַיינִי וסִדְני בֶּשֶה. הקלטת הג׳אז הראשונה, בתחילת המאה העשרים, נפוצה ברחבי היבשת כאש בשדה קוצים, מקבעת סטנדרט חדש של אופנה מוזיקלית. ריקודים פרובוקטיביים כמו השִים שָאם והטֵקְסָס טוֹמִי הופכים לפופולריים בקרב בני הנוער. אמריקה משתנה במהירות.
3. ניצוצות של גאונות
בצל חוקי היובש של שנות העשרים צומחות רבבות מאורות אלכוהול. מתוכן בוקעים צלילי ג׳אז – רקע לחיים מתירניים של צעירים מרדנים. הרנסנס השחור של הָארְלֶם מצמיח שיתופי פעולה נדירים בין מעבדים מוזיקליים – כמו דְיוק אלינגטון, המקבעים סדר בתזמורות ובין כוכבים – כמו לואי ארמסטרונג ואֶתֶ'ל וואטֶרְס, הפורצים כל גבול.
4. עידן הסווינג - נראה אתכם יושבים בכיסא...
בשנות השלושים מַכֶּה שפל כלכלי כבד את החברה האמריקאית. מיליוני צעירים מובטלים חסרי כל, מוצאים מזור לחייהם האפורים בריקודי הסווינג המקפיצים. זוהי שעתם היפה של התזמורות הגדולות. מנהיגים כמו בֶנִי גודמן, גְלֶן מילר, טומי דורסי, וקָאונְט בֵייסי הם הכוכבים של התקופה. הכינו את נעלי הריקוד.
5. רוחות של שינוי – תחכום סגנוני
בעוד שרוחות מלחמת העולם עולות באירופה, נגנים כמו קוֹלְמָן הוקינְז, וזמרות-על כמו בילי הולידיי ואֶלָה פיצְגֶ'רָלְד – מתחילים להתבלט כמבצעים בעלי יושרה אמנותית בולטת ויוצאת דופן. אמנים כמותם הופכים את הג׳אז הפופולארי למתוחכם יותר. ״סוויג הוא ביזניס, אך הג׳אז הוא מוזיקה״ כך התבטא אלינגטון שהיה הכוכב הבוהק והאלגנטי ביותר של תקופתו.
6. בִּיבּוֹפ - נמצאו האשמים בבלאגן!
בתקופה שאמריקה שוקעת בתופת של מלחמת העולם השנייה, ג׳אז הופך לאומנות גבוהה וסמל לאליטיזם שחור: הג'אז נהייה מתוחכם, אינטלקטואלי, אנרגטי ו...מאד מורכב להבנה. האסתטיקה של הג׳אז משתנה מבלי הכר. צעד אחר צעד, נפענח את הקסם של צ'ארלי פארקר ודִיזִי גילֶסְפי.
7. קוּל ג'אז – השקט שאחרי הסערה
במקביל להתבססותו של הרית'ם אנד בלוז, עולים צלילים שקטים של ג'אז רגוע - המחליפים את סערת הביבופ. אמנים כמו מיילס דייויס, גיל אוואנס, נט קינג קול, ומהחוף המערבי - דייב בְּרוּבֵּק, צ'אט בייקר, וג'רי מאליגָן מפתיעים באסתטיקה מוזיקלית שליווה ורגועה המבשרת צמיחתו של עידן חדש.
8. פּוֹסְט בּוֹפּ והָארְד בּוֹפּ – זרמים חדשים של אסתטיקה מוזיקלית
ג'והן קולטריין, ווס מונטגומרי, סְטֵן גֵטְס, מיילס דייויס ונט קינג קול - מפתחים תתי-ז'אנרים חדשים בעולם הג'אז, המשלבים קשת ססגונית של השפעות מוזיקליות מהבלוז, קול, הארד בופ, הזרם השלישי, ועד פיתוחים חדשניים בתחום התיאוריה המוזיקלית כמו הג'אז המודאלי.
9. פורצים גבולות בסוף שנות 1950'
לקראת סוף שנות ה 1950' סצנת הג'אז האפרו-קובאנית הרב-גזעית מצמיחה ענפים איתנים, שייתפתחו לימים לז'אנר לאטיני לוהט ועצמאי. מנגד, מיילס דייויס משלב מוזיקה קלאסית-ספרדית, ודייב ברובק אף מזמן השפעות מטורקיה. כל זאת, תוך כדי שמוזיקאים כמו שרה וואהן ממשיכים לשמור על הגחלת המסורתית. התכוננו להיות מופתעים במפגש שלפנינו.
10. אוונגרד וג'אז חופשי - לצד הזרם המרכזי.
אמנים רבי תעוזה כמו צ'ארלס מינְגוּס, אוֹרְנֵט קולמן וג'והן קולרטיין קוראים תיגר על גבולות המסורת עם ג'אז חופשי, ואוונגרד, ומביעים עמדה נחרדת ומפוכחת מול אומה במשבר. נינה סימון מתגלה כיוצרת אמיצה שלא מהססת להטיח ביקורת דרך שיריה הנוקבים. לצידם, אמנים כמו אניטה אוֹ'דֵיי, ביל אוואנס וג'ימי סמית' ממשיכים להתוות את הזרם המרכזי ההולך ומתפתח.
11. הרכבי-על בזרם המרכזי וההפתעה הברזילאית
הרכבי-על כמו החמישיות המאוחרות של מיילס דייויס, הטריו של אוסקָר פיטרסון, ביל אוונס, והרביעיה של הָאנְק מוֹבְּלי, נוסקים לשיאים אמנותיים מונומנטאליים בעולם הג'אז. מי שהיו בני טיפוחיו של דייויס: הֶרְבִּי הֶנְקוֹק, וֵוין שוֹרְטֵר ג'ו זאוִוינוּל וצ'יק קוֹריאָה הופכים לפורצי דרך עצמאיים בעלי אמירה ייחודית- ומנגד שיתופי פעולה של אמנים כמו סְטֶן גֶטְס עם אנטוניו קארלוֹס ג'וֹבִּים ואָסְטְרוּד ג'ילְבֶּרְטוֹ מצמחים את הבּוֹסָה נוֹבָה הברזילאית השקטה והאקזוטית.
12. Funk, ג'אז חשמלי
עמדה פוליטית נחרצת כנגד האפליה על רקע גזעי הצמיחה את ה-Funk השחור של ג'יימס בראון ומוזיקת הרוק של דור הפרחים - חישמלה את הג'אז באנרגיה סוערת. הרכבים רבי תעוזה כמו "תחזית מזג האוויר" של זאווינול, "ותזמורת מאהבישנו" של מֶקְלוֹכְּלין רוקחים סגסוגות מפתיעות.
13. מוזיקת עולם לצד מֵיינְסְטרים
בשנות השבעים הולך הג׳אז ומתרחק מהמסורת ומהשורשים שלו. בהדרגה צומחות סגסוגות בלתי אפשריות לכאורה, בין ג'אז חשמלי, השפעות אפריקאיות, פוֹלְק, ומוזיקת עולם. כל כיוון אפשרי במפגש המפתיע שלפנינו - עם אוֹרגוֹן, אָסְטור פיאצוֹלָה, פאט מֶאתִ׳יני, צ׳ק קוֹריאָה ועוד.
14. כמה רעש אתם עושים!
סצנת הרוק הבועטת של ג׳ימי הנדריקס והפאנק ג׳יימס בראון מציתים את דמיונם של מוזיקאי ג׳אז. ברקע, מלחמת ויאטנם ודור שלם של ילדי פרחים מורד בכל אשר סביבם. מיילס דייויס, ״תזמורת מָהָאבישְנו״, ״תחזית מזג האוויר״ יוצרים פיוז׳ן בין הג׳אז לבין הרוק עם גיטרות חשמליות, סינת׳יסייזרים, מגברים רבי עצמה, איצטדיונים מלאים והמון פסיכדליה מסביב.
15. קרבות הטיטאנים בג'אז
לג'אז יש שורשים ברורים, אך האם יש לו גבולות? כשנדמה שאי אפשר לחדש יותר, אמנים חדשניים רוקחים לפילוסופיה של הג'אז - סָאלְסַה מסָאנְטוֹ דומינגו וקוּבָּה, רֶגֶאי מגָ'מָייקָה, סָמְבָה ברזילאית של טאניה מאריה, רָאגוֹת הודיות של זאקיר חוסיין ואפילו מוזיקת כליזמר יהודית של ג'והן זורן. מנגד, טוענים שמרנים כמו ווינטון מרסאליס - כנגד ההתרחקות מהמסורת השחורה ש - "זה לא ג'אז". מי ינצח במאבק על הגדרת גבולותיו של הג'אז המודרני?
16. עידן הנשים ורֵטְרוֹ מודרני בשנות התשעים
אמניות פורצות דרך תופסות את מרכז הבמה בעידן המילניום - דיאנה קְרָאל, הירוֹמי אוּאֶהָארָה, עזיזה מוסטפא זאדה גְרוּב פָאנְקִי ובִּיטִים אלקטרוניים השתלבו עם מסורות מעולם הג'אז בהפקות האולפן המבריקות של שנות התשעים. סאונד מלוטש כבש גם את הבמות בכיכובם של הרכבי העל של פאט מת'יני, היֶילוֹ ג'אקטס, ג'ושוע רדמן, מאדסקי מארטין וודס וקני גארט. כל אלה, תוך מבט מפוקח על מסורות שלא נס ליחן.
17. ליטוש ועידון
עם שוך ענני הסערה של מאבקי השנים הקודמות, נדמה שמשהו מתרכך בג׳אז של שנות התשעים. סאונד מעודן מלוטש פורץ מהפקות אולפניות מבריקות ומופעים הדוקים ומוקפדים. אמנים כמו ג'ושוע רדמן, ג׳והן סקופילד ופאט מת׳יני הם פני הג׳אז של סוף המאה העשרים: מתוחכם, אלגנטי ועכשיווי.
18. שנות האלפיים -
הכל אפשרי בעידן המודרני בו הגבולות המגדירים את הג'אז מטושטשים עד לא-קיימים. העולם הוירטואלי של הרשת מאפשר לאמני ג'אז השראה והשפעה הדדית נטולת מגבלות פיזיים. העידן המודרני מדהים בססגוניותו – ועדיין שומר על אותה פילוסופיה בבסיס ההגדרה האסתטית של הג'אז. דיאנה קראל, הירומי אואהארה, בראד מאלדאו, מאריה שניידר, אספרנזה ספולדינג, טיגראן המאסייאן, סנאקרי פאפי – יעיפו אתכם רחוק רחוק.
ג׳אז חובק עולם
1. ג'אז בפריז – מסע מוזיקלי בעיר האהבה
עיר האורות הססגונית הייתה מוקד תרבותי שאילו נקבצו אמנים ומוזיקאים רבים. הם מצאו שם חופש, חום ואהבה של הקהל המקומי ומקור להשראה. פריז שמשה כלב הפועם של הג'אז במחתרת תחת הכיבוש הנאצי והמשיכה לשגשג כאחד המוקדים התוססים של הג'אז עד ימינו - שהצמיח סגנון ייחודי מובהק. עם ג׳וזָפין בֵּייקֶר, ג׳אנגוֹ רֵיינְהָרְדְט, סידְני בֶּשה וסְטֶפן גְרָאפלי
2. ניצנים אירופאים – לונדון עד שטוקהולם
ניצניו של הג'אז האירופאי דמוּ לאחיו הבוגר האמריקאי-המסורתי, שהיווה עבור יוצרים מקומיים מקור השראה. אך בשנות השבעים החל להתגבש באירופה סגנון בעל צבע ייחודי. שיתופי פעולה של אמנים משתי היבשות והשפעתם של יוצרים אירופאים החלה לצבוע את הג'אז האמריקאי בצבעים רעננים ומסקרנים. עם יָאן גָרְבָּרֶק, קית׳ גָ׳ארֶט אֶבֶּרְהָרְדְט וֶבֶּר, ג׳והן שוּרְמן
3. רומנטיקה מאיטליה ועד לפולין
לקראת שנות השמונים מוזיקאי ג'אז אירופאים החלו להתרחק מהשורשים המסורתיים של הג'אז. מאיטליה, שבדיה, נורבגיה ועד לפולין - עולה אסתטיקה שלקוחה מתוך אולמות הקונצרטים והנופים האירופאים. ענף מפתיע, איתן, מבריק, מהפכני, פורץ דרך ובעל נוכחות עצמאית. עם סטפאנו בּוֹלָאני, אנריקו פּיאֶרָנוּנְצי, אנריקו רָאבָה, תוֹמאשְ שְטָאנְקוֹ, מָארְצ׳ין וָאשילֶבְסְקי
פורטרטים בג׳אז – גיבורי העל של תרבות הג׳אז
1. לואי אָרְמְסְטְרוֹנְג חלק א': "איזה עולם נפלא". משדה הקרב בניו אורלינס עד היכלי התהילה, האיש שהמציא את הג'אז (כמעט) היה אחד משומרי הגחלת החשובים של הסאונד של מקורות הג'אז. ארמסטרונג עשה את הקפיצה הגדולה ביותר שעשה מוזיקאי ג'אז אי פעם. הוא זה שהעמיד במוקד השיח האסתטי את האמן המאלתר, פורץ הדרך – אשר קורא תיגר על הגבולות.
2. לואי ארמסטרונג חלק ב': "So Black and Blue". בשיא הצלחתו, לואי הוא מגה-סטאר: אינספור הקלטות, מופעים, תפקידים קולנועיים, ושיתופי פעולה עם טובי המוזיקאים. הפופולאריות שלו חסרת תקדים בעולם כולו. אך מעל לכל מעיבה צילה של עננה כבדה של חוליי החברה האמריקאית הגזענית. הפנים של ארמסטרונג שטרם הכרתם במבט עומק מפתיע.
3. אֶלָה פִיצְגֶ'רָלְד: "שוּבַּאפ בּידי בְּליפ, פּוּבִּי דִיבַּאפ". סיפורה של המוזה המפורסמת ביותר של שירת הג'אז. אלה החלה את דרכה כילדת רחוב, כבשה את ליבם שם חובבי הג'אז כשהצטרפה לסצנת התזמורות הגדולות ומשם עלתה לפסגות ולאהדה חובקת עולם כמקור להשראה של הדורות הבאים של זמרות הג'אז.
4. דְיוּק אָלִינְגְטוֹן: "אין לזה שום משמעות, אם אין בין בזה סווינג" תחכום, אלגנטיות ושנינות אצל הכוכב הבוהק ביותר. אלינגטון הוביל במשך שנים את התזמורות הטובות ביותר בעולם הג'אז. ביחד עם צוות מוזיקאים סחפו אוהדי ג'אז עם מאות שלאגרים אלמותיים, תוך שמירה על ייחוד סגנוני מובהק ואלגנטי.
5. בּילי הוֹלִידֶיי: "פרי מוזר". חיים טראגיים מבחירה - לֵיידִי דֶיי ששרה בלוז. סיפור חייה של הולידי מתחיל בילדות קשה וטראגית, אך היא סיגלה קשיחות ויצר הישרדות יוצא דופן. הבלדות שהיא שרה היו רוויות בלוז וסגנון שירתה הייחודי בלט באופן מובהק כפורץ דרך. הולידיי חייה את החיים "עד הקצה" ולא ידעה פשרות, איש לא יכול היה לעמוד בינה ובין הדרך בה בחרה.
6. דייב בְּרוּבֶּק: "בדרכו המתוקה" מים שקטים חודרים עמוק במרד המחויך של שגריר הג'אז. ברובק היה אחד החלוצים של זרם החוף המערבי, השקט והרגוע. הרביעיות שלו החזירו את הפופולאריות של הג'אז לדור הצעיר בתקופה של תום מלחמת העולם השנייה. דייב שילב באופן מפתיע אלמנטים מוזיקליים מגשרי-עולמות מהמזרח הרחוק ומארצות הבלקן.
7. תֶ'לוֹנִיוּס מוֹנְק: תורת המשחקים המוזיקליים, המוזיקאי הסקרן ביותר בעולם הג'אז. איש לא ידע מה מתחולל בראשו של אותו ילד הכלוא בגוף של מבוגר. מונק היה אמן נדיר שהיצירות שלו ונגינתו עומדות כתת-ז'אנר עצמאי בקשת הסגנונות הצבעונית של הג'אז. התכוננו להפתעות – כל תרחיש אפשרי בסיפור שלפנינו.
8. ג'וֹרג' גֶרְשְוִוין: "יש לי קצב, מי צריך יותר?" אחד המלחינים האמריקאים החשובים אשר רקח בגאונות בין עולם הג'אז ובין המסורת הקלאסית. גרשווין היה בנם של מהגרים יהודים (אוקראינה-רוסיה), הפך לאחת מהדמויות הבולטות בתעשייה המוזיקלית, חתום על מאות שלאגרים שגיבשו את שפת הג'אז. עשייתו משקפת את השאיפה למוסס את הגבולות בין הגְדָרוֹת מלאכותיות של ז'אנרים מוזיקליים: ג'אז, קלאסי ומוזיקה פופולארית.
9. נִינָה סִימוֹן: "לעזאזל מסיסיפי!" זמרת אדירה ולוחמת זכויות אדם אמיצה. סימון החלה את דרכה כאמנית בעלת טביעת אצבע ייחודית ומובדלת. שירתה האישית והישירה הושפעה משירת הגוספל הבלוז ונגינתה בפסנתר שילבה אף אלמנטים קונצרטנטיים מערביים. לימים, אמירתה האישית הפכה לזעקת מחאה מדממת לאור מחאתם של השחורים בארה"ב לשוויון חברתי.
10. צָ'ארְלִי מִינְגוּס: "כדאי שתכניס את זה היטב לנשמה!" אש ורשפים מקונטרבסיסט ומוביל ללא חת. במסורת הג'אז, אנשי הבאס נטלו את התפקיד החשוב של הצעת הכר המוזיקלי השמן והעשיר עבור ההרכבים, גם אם לא עמדו בקדמת הבמה. מינגוס שינה תפיסה זאת והפך לאחד המובילים בדורו – הן כמנהיג הרכב והן כנושא דגל מהפיכת האבנט-גארד פורצת הדרך. כל זאת בדרך ייחודית וסגנון אישי מרתק.
11. מֶרִי לוּ וִולְיאמְס: "לגרום לסווינג להרקיד אותם". פסנתרנית אדירה ומוזיקאית יוצאת דופן שההיסטוריה של הג'אז נוטה לא לדון בה מספיק (האם אתכם מכירים את השם?). בעוד שנגינת הפסנתר הוירטואוזית שלה הפכה אותה לאייקון בתקופתה – עם למעלה ממאה אלבומים, מאחורי הקלעים כתבה עיבודים מבריקים לתזמורות הגדולות של דיוק אלינגטון, בני גודמן ולימדה מוזיקאים כמו מיילס דייויס וצ'ארלי פארקר. וויליאמס הצנועה בעלת הלב הגדול ויכולותיה הגאוניות עומדת להפתיע אתכם.
12. בִּיל אֶוָואנְס: "כמו צלילי קריסטל מחליקים מתוך מפל מים שקוף". הרמוניה אימפרסיוניסטית ופילוסופיה עמוקה מהאמן ששינה את האסתטיקה של נגינת הפסנתר. סיפור חייו רצוף בניגודיות בין מוזיקה אלוהית ובין חיים אישיים טראגיים מלאי כאב וסבל.
13. שרה וָאהן: "פראית וחצופה". אחת הדיוות הגדולות בעולם הג'אז קיבעה סטנדרט שספק אם מישהי הצליחה אי-פעם להתקרב אליו. קול עמוק וייחודי, שליטה מוזיקלית יוצאת דופן וביטוי אישי מרגש במיוחד הציבו אותה כמושא הערצה בקהילת הג'אז הבינלאומית.
14. מָיילְס דֶייוִיס: "אל תקשקש - נגן משהו שאתה לא יודע". אחד האמנים הצבעוניים והדומיננטיים שידע הג'אז. אישיות אניגמאטית שלא יודעת פשרות, מוזיקליות נדירה, כריזמה ואומץ אדיר - הפכו אותו לאחראי על כמה מהמהפכות המוזיקליות הדרמטיות בג'אז.
15. פְרָנְק סִינָטְרָה – חלק א': "עשיתי זאת בדרכי שלי". קולה של אמריקה הלבנה. מי שהחל את דרכו כזמר בעידן הסווינג צמח והפך לאחד הזמרים המפורסמים בעולם – אחת החוליות החשובות המקשרות בין עולם הג'אז ובין עולם המוזיקה הפופולארית.
16. פרנק סינטרה – חלק ב': מאבקים באור הזרקורים: הקריירה של סינטרה במערבולות של התנגשויות פוליטיות וחברתיות של אמריקה: סמי דייויס ג'וניור, הקֶנֶדים והמאפייה.
17. ג'והן קוֹלְטְרֶיין: "אהבה עילאית". מעטים המוזיקאים שהצליחו להביא את המוזיקה שלהם לספירות רוחניות כל כך גבוהות כמו סקסופוניסט-העל קולטריין. אחד האנשים הנחושים ביותר בעולם הג'אז, שטיפס בהתמדה אל שיאים מעוררי הערצה, שספק אם איש ייגע בהם שוב.
18. בֶּנִי גוּדְמָן: "תמיד אפשר טוב יותר". הילד שגדל במשפחה ענייה חסרת כל והפך להיות המוזיקאי המצליח בדורו. כישרון, נחישות, דבקות במטרה, עקשנות ופרפקציוניזם חסר שובע - הפכו את סיפור חייו לאחד המרתקים בעולם הג'אז במפגש נארח את קובי סלומון - אחד מנגני הקלרינט הבולטים לנגינה ולשיחה משותפת.
19. המָאפְיָה היהודית שולטתתת (!) בסמטת מחבתות הפח: בתקופת הזהר של תעשיית השירים האמריקאית - בין שתי מלחמות העולם, מושלים בחופה קבוצה של מלחינים וכותבי שירים יהודים: בֶּרְלין, הָאמֶרְסְטַיין, גֶרְשְוִוין, קֶרְן, אָרְלֶן, רוֹגֶ'רְס ואחרים. השפעתם היתה מכרעת על עיצוב השפה של המוזיקה הפופולארית האמריקאית ושל הג'אז מאז ועד היום. מהו סוד הצלחתם?
20. מָא׳ רֵיינִי: ״איש לא יתפוס אותי״. בקול מחוספס וצרוד בעטה בכל מוסכמות החברה וסירבה להיכנע לתכתיבי התעשייה המוזיקלית. כיצד קרה שהאימא של כל זמרות הבלוז, מי שפלסה את הדרך לדורות רבים של נשים בג׳אז נשכחה מתודעתם של חובבי מוזיקה?
21. צִ׳יק קוֹרֵאָה: ״אני בלמידה מתמדת״. מי שהחל את דרכו כנער פלא הפך לאחד המוזיקאים הוורסטיליים, הפופולאריים והבולטים ביותר בסצנת הג׳אז. יכולות אדירות, סקרנות אין-קץ ופתיחות מחשבתית ניבטים בקשת אדירה של חותם מוזיקלי של ענק שהלך לעולמו לאחרונה.
22. אָניטָה אוֹ׳דֶיי: ״ליגה בפני עצמה״: זמרת מבריקה עם שפע של סטייל, תחכום וייחודיות.
כוכבת לבנה בוהקת בשמי הג'אז – עם חוש קצב מחויך שאין דומה לו, וצל של חיים שלא תמיד חייכו בחזרה.
23. אֶבִּי לינְקוֹלְן - "מצאי את עצמך, גם אם ייקחו לך שנים״. זמרת-יוצרת אמיצה עם נוכחות נדירה ועמדה ברורה. שילבה שירה פיוטית עם אמירה פוליטית צלולה, והייתה מהקולות הבולטים במחאה לשוויון זכויות לשחורים
משך ההרצאות: שעה וחצי
מפרט טכני להרצאה:
אמצעי הקרנה והגברה המתאימים לגודל האולם ומספר המשתתפים:
· מסך, מקרן + כבל חיבור HDMI
· הגברה לסאונד מחשב + כבל Aux 3.5 mm חיבור ליציאת שמע מהמחשב.
· מיקרופון מחובר להגברה בהתאם לצורך.
· פודיום מינימאלי להנחת מחשב נייד.
· פסנתר מכוון במצב טוב – יתרון, אך לא חובה.
התאמת תכנים: ניתן להזמין הרצאה בודדת, או לבנות סדרה בת מספר מפגשים – בהתאמה אישית.
צרו קשר למידע נוסף: לפרטים נוספים, תיאום הרצאות או קבלת ייעוץ על התאמת התכנים לקהל שלכם – אשמח לעמוד לרשותכם.
רז יצחקי צילום: יוסי צבקר