בלב ההרצאה ניצב הרעיון של ה"זכות למשמעות". דהיינו, כיצד ניתן ליצור עולם ומערכת חינוך בהם כל ילד וכל ילדה מממשים את זכותם להיות משמעותיים. בהרצאה נבין את הזכות הזו ואת חשיבותה, לצד הגורמים שמונעים מאתנו לממש את האתגרים שנדרשים ממנה.
העידן הזה, המכונה VUCA, המתאפיין בחוסר-יציבות, אי-דאות, מורכבות ועמימות, מציב לפנינו שני אתגרי חינוך כבירים. מצד, אחד עלינו להכשיר ולאמן את התלמידים והילדים להיות "שחקני משמעות" (מושג אשר יוסבר בהרחבה בהרצאה) בכדי להתמודד עם המציאות הכאוטית אשר הם חווים ביומיום ומאפיינת את עולם המחר. בין המאפיינים של שחקן המשמעות ניתן למנות את יכולתו של הילד לעבור מפסיביות מאקטיביות, את יכולתו ליצור תוכן ייחודי ואת החוסן המנטלי הנדרש להתמודד עם אתגרים רגשיים וקיומיים. ללא יכולת זו, ישנה סכנה שילדינו יהפכו ללא רלוונטיים הן תעסוקתית ובין חברתית. למרבה הצער, חלק גדול ממערכות החינוך כיום אינם נענות לאתגר הזה.
מצד שני, עלינו ליצור את הכיתות, בתי הספר, הגנים ואפילו משפחתנו שלנו כ"קהילות משמעות". יצירתה של הקהילה כקהילת משמעות מאפשרת את האימון המתמיד של הילדים כשחקני משמעות, יוצרת זיקה חזקה שמונעת נשירה וניכור ומעניקה לכל ילד את וילדה את מקומם הייחודי.
מטרת ההרצאה היא להסביר מושגים אלו ואת חשיבותם, ובמקביל להציע את "שפת המשמעות" כשפה מעשית לעיצוב המרחב החינוכי והפדגוגי.
שפת המשמעות מבוססת על מודל משמעות ייחודי שפיתח ד"ר שמעון אזולאי. ישנה אפשרות גם לסדרת הרצאות, ליווי וסדנאות.
מהפכת המשמעות - אדם, קהילה ומנהיגות בעידן כאוטי
החיים האנושיים הם משחק רעיונות עצום ורב ממדים, שלא פעם מבוזבזים על רעיון האושר והמרדף הטוטאלי אחריו. מהפכת המידע יצרה שינוי עצום בעוצמת הדרישה להיות שותף במשחק. מעולם שבו רק בודדים היו והוכשרו כשחקני משמעות, עברנו לעולם בו כולם נדרשים להיות כאלה.
יש בזה אלמנט מפחיד ומרתיע, אבל גם תקווה עמוקה ומחודשת עבור האדם מסיבה אחת פשוטה - שאלת המשמעות בחיי האדם. הכול יוצא ממנה והכול חוזר אליה. היא עליונה על כל שאר המושגים והשאלות ובעצם היא המנוע של החיים האנושיים ושל השגשוג האפשרי שלהם: חינוכית, כלכלית, חברתית, תרבותית ופוליטית. קיומו של יסוד המשמעות בחיינו הוא מקור ההבדל בין יציבות לקריסה, בין צמיחה לנבילה, בין הפיתוי להיכנע לנסיבות החיים ובין היכולת להתעלות מעליהן.
ד"ר שמעון אזולאי לוקח אותנו למסע מרהיב, מרתק ומעורר מחשבה אל תוך המאה ה-21, והאתגרים המהותיים שלנו הן כאינדיבידואלים והן כחלקים מקהילות שונות – החל ממשפחה, דרך בתי הספר ומקומות העבודה ועד למרחב המגורים.
בדרך הוא גורם לנו לא פעם להבין את הסיבות המכוננות לאומללות, בדידות, תסכול, תחושת חוסר ערך או חוסר אונים. ובמקביל, מציע מענה תיאורטי ומעשי, נגיש ומאיר עיניים, שפותח שער רחב למימוש שני אתגרי היסוד שאזולאי מגדיר ומאפיין: שחקני משמעות וקהילות משמעות.
אבל משמעות אינה דבר העומד בפני עצמו, היא צריכה קהילה והיא צריכה מנהיגות שמאפשרת אותה, בלעדיהם, היא כמו כנפיים נטולי שמיים. היא גם לא רק מושג, אלא שפה שלמה שעלינו להתחיל לדבר בה ולפעול באמצעותה. שפה שמאפשרת למנהיגי קהילות – הורים, מורים, מנהלים, מפקדים ומנהיגים פוליטיים – לעצב את קהילתם כמרחבים מחוללי ומאפשרי משמעות.
והמקום להתחיל לדבר בה הוא בספר זה, שהוא המשך נרחב, מועשר ומקיף לספרו המצליח הקודם של אזולאי, קץ האושר - פילוסופיה ומשמעות החיים.
השאלות הפילוסופיות של השואה
השואה היא שבר בהיסטוריה העולמית והיהודית. היא איננה רק חורבן של קהילות ורצח שיטתי, אלא גם קריסה של הגות, תרבות ומערכת ערכים שלא הצליחה למנוע אותה. זוועות השבעה באוקטובר הציפו מחדש את אותה קריסה ואת הצורך להתמודד איתה.
קורס זה מבקש להפגיש אותנו עם כמה משאלות היסוד שמעוררת העמידה מול אימת השואה. שאלות כגון מקור הרוע, ערך החיים ועמידה מן הצד, וכן שאלות הנוגעות להתמודדות וצמיחה מטראומה או משבר.
בהרצאה נפגוש כמה מן ההוגים המרכזיים שעסקו בשאלות אלה, כגון ויקטור פרנקל, פרימו לוי, ז'אן אמרי, אמיל פקנהיים וברל לנג.
ד"ר שמעון אזולאי הוא פילוסוף ואיש חינוך. מרצה בכיר בקריה האקדמית אונו.
כל ההרצאות ניתנות בגרסה של קורס מעמיק יותר.