"תרבות היא נדבך בלתי נפרד מאנושות ואנושיות - בלעדיה נהפוך לחסרי "איברים פנימיים" חיוניים ונחדול."

                                                                                                                                                                            גאולה אוסי.

"תרבות היא נדבך בלתי נפרד מאנושות ואנושיות - בלעדיה נהפוך לחסרי "איברים פנימיים", חיוניים ונחדול."

                                              גאולה אוסי.

אתר להזמנת מופעים, הרצאות וסדנאות עד אליכם

ניתן לקבל כל מידע אודות תכנים תרבותיים, באמצעות האתר, הטלפון והדוא"ל. אנחנו לא מודיעין 144! 

פורמאלי

מספר המוצרים בסל : 0
  1. קטלוג
  2. חינוך
  3. /
  4. פורמאלי

עוזי רבי

חינוך בלתי פורמאלי, סופר, ערביםעוזי רבי

עוזי רבי הוא פרופסור מן המניין, סופר, חוקר, ראש מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, ומרצה ברחבי הארץ ובעולם בנושאים הקשורים לגאופוליטיקה אזורית, ישראל והמזרח התיכון.

הרצאותיו לבחירה:
מבט מאבו-דבי - בנתיב למזרח תיכון אחר

ההסכם המתגבש בין איחוד האמירויות הערביות לבין ישראל הינו בעל משמעות היסטורית ומחייב הידרשות מיוחדת. בהרצאתנו נחשוף את מערך האינטרסים של איחוד האמירויות הערביות, נערוך ביקור וירטואלי באבו-דבי ודובאי, וננסה להבין את השלכותיו על שתי המדינות ועל האזור כולו. 

 

מבט מביירות - אש בארזים, לבנון לאן?

פטרית העשן המתמרת בנמל ביירות הכתה את ארץ הארזים ואת האזור כולו בתדהמהץ בהרצאה זו נסייר בנמל ובסביבותיו, נתוודע מחדש למורכבותה הדמוגרפית של לבנון ונתייחס לאופן שבו הפכה "שוויץ של המזרח התיכון" של פעם למדינה כושלת דהיום.


מבט מטהרן - בצל המגפה ומלחמות הצללים

הרפובליקה האסלאמיצ של איראן חווה בשנה האחרונה שורה של מפלות ומפגעים - החל בחיסול קאסם סולימאני, ארכיטקט מפעל ההגמוניה האיראנית במזרח התיכון, וכלה בכלכלת סנקציות חונקת ובמפגעי הקורונה. בין לבין נחשפים אנו לאותותיה של מלחמת הצללים (הפיצוץ בנתאנז ובאתרים אחרים). הרצאה זו תידרש למציאות האיראנית, לסבך העימות עם ישראל ועם מדינות ערביות במזרח התיכון ותבקש לתת הערכה לשנת 2020 בהקשרים אלה. 

"ישראל והמזרח התיכון - משוואות משתנות"
זוהי הרצאה פנורמית המאפשרת נגיעה בכל התחומים הרלוונטיים והאקטואליים במזרח התיכון ובישראל. להלן תקציר ההרצאה: המזרח התיכון נתון בעיצומו של שינוי גאו-פוליטי המחייב הצטיידות בכלי חשיבה שונים ומערכת כלים חדשה. גם עבור ישראל הציבה המציאות החדשה אתגר של ממש. בהעדר תמונה ברורה של יחסי הכוחות ולנוכח ריבוי האוריינטציות והבריתות המתחלפות דומה כי הפרקטיקה של "אויב אויבי הוא ידידי" קנתה לה אחיזה של ממש. ישראל בת השבעים חייבת להגדיר מחדש את כיווני התפתחותה ואת קווי המתאר של תפיסתה העצמית. המזרח התיכון בן ימינו קורא לה ומחייב אותה לעשות כן.     


משך ההרצאה: כ- 60 דקות

 

כמות

ד"ר שמעון אזולאי

חינוך בלתי פורמאלי, פילוסוףד"ר שמעון אזולאי
ד"ר אזולאי חוקר וכותב על השאלות הגדולות של החיים ושל האדם – אושר, משמעות, מוסר, מוות הומור ומיניות.
בספרו המרכזי – "קץ האושר: פילוסופיה ומשמעות החיים" – מציע אזולאי תפיסת משמעות ייחודית שנועדה להחליף את אידיאל האושר החמקמק והכוזב והיא מבוססת על עבודת הדוקטורט שלו שעוסקת בשאלת משמעות החיים.
הרצאותיו:

משחק החיים: בין אושר למשמעות

יש בנו שאיפה בעלת עוצמה לחיים בעלי משמעות. אבל לעתים היא מוסתרת על ידי רעיונות ואידיאלים מוטעים שמובילים לאומללות.

הרצאה זו מבקשת "לנקות" את חיינו ממחשבות מוטעות, ולהציג את מקורה ועוצמתה של הדרישה למשמעות, לצד תפיסת משמעות ייחודית שעשויה להפוך את חיינו (ולא פחות חשוב - את חיי הקרובים לנו) למלאים ועשירים יותר, במיוחד לאור האתגרים שמציב לנו עולם המחר המשתנה וחסר המנוחה.

בסופו של תהליך יתגלה שהמשמעות אינה "בשמיים", אלא קרובה אלינו הרבה יותר משנדמה. עוד יתגלה עד כמה המימוש של תפיסה זו קריטי לרווחה הנפשית, החברתית ואף הכלכלית (שלנו ושל ילדינו).  ומבלי משים, אף ימצא הנתיב אל האושר החמקמק והמתעתע. 

ההרצאה מבוססת על ספרו של המרצה: קץ האושר - פילוסופיה ומשמעות החיים.


משמעות בחינוך וחינוך למשמעות: על שחקני משמעות וקהילת משמעות

בלב ההרצאה ניצב הרעיון של ה"זכות למשמעות". דהיינו, כיצד ניתן ליצור עולם ומערכת חינוך בהם כל ילד וכל ילדה מממשים את זכותם להיות משמעותיים. בהרצאה נבין את הזכות הזו ואת חשיבותה, לצד הגורמים שמונעים מאתנו לממש את האתגרים שנדרשים ממנה.

העידן הזה, המכונה VUCA, המתאפיין בחוסר-יציבות, אי-דאות, מורכבות ועמימות, מציב לפנינו שני אתגרי חינוך כבירים. מצד, אחד עלינו להכשיר ולאמן את התלמידים והילדים להיות "שחקני משמעות" (מושג אשר יוסבר בהרחבה בהרצאה) בכדי להתמודד עם המציאות הכאוטית אשר הם חווים ביומיום ומאפיינת את עולם המחר. בין המאפיינים של שחקן המשמעות ניתן למנות את יכולתו של הילד לעבור מפסיביות מאקטיביות, את יכולתו ליצור תוכן ייחודי ואת החוסן המנטלי הנדרש להתמודד עם אתגרים רגשיים וקיומיים. ללא יכולת זו, ישנה סכנה שילדינו יהפכו ללא רלוונטיים הן תעסוקתית ובין חברתית. למרבה הצער, חלק גדול ממערכות החינוך כיום אינם נענות לאתגר הזה.

מצד שני, עלינו ליצור את הכיתות, בתי הספר, הגנים ואפילו משפחתנו שלנו כ"קהילות משמעות". יצירתה של הקהילה כקהילת משמעות מאפשרת את האימון המתמיד של הילדים כשחקני משמעות, יוצרת זיקה חזקה שמונעת נשירה וניכור ומעניקה לכל ילד את וילדה את מקומם הייחודי.

מטרת ההרצאה היא להסביר מושגים אלו ואת חשיבותם, ובמקביל להציע את "שפת המשמעות" כשפה מעשית לעיצוב המרחב החינוכי והפדגוגי.

שפת המשמעות מבוססת על מודל משמעות ייחודי שפיתח ד"ר שמעון אזולאי. ישנה אפשרות גם לסדרת הרצאות, ליווי וסדנאות. 


מהפכת המשמעות - אדם, קהילה ומנהיגות בעידן כאוטי

החיים האנושיים הם משחק רעיונות עצום ורב ממדים, שלא פעם מבוזבזים על רעיון האושר והמרדף הטוטאלי אחריו. מהפכת המידע יצרה שינוי עצום בעוצמת הדרישה להיות שותף במשחק. מעולם שבו רק בודדים היו והוכשרו כשחקני משמעות, עברנו לעולם בו כולם נדרשים להיות כאלה.
יש בזה אלמנט מפחיד ומרתיע, אבל גם תקווה עמוקה ומחודשת עבור האדם מסיבה אחת פשוטה - שאלת המשמעות בחיי האדם. הכול יוצא ממנה והכול חוזר אליה. היא עליונה על כל שאר המושגים והשאלות ובעצם היא המנוע של החיים האנושיים ושל השגשוג האפשרי שלהם: חינוכית, כלכלית, חברתית, תרבותית ופוליטית. קיומו של יסוד המשמעות בחיינו הוא מקור ההבדל בין יציבות לקריסה, בין צמיחה לנבילה, בין הפיתוי להיכנע לנסיבות החיים ובין היכולת להתעלות מעליהן.

ד"ר שמעון אזולאי לוקח אותנו למסע מרהיב, מרתק ומעורר מחשבה אל תוך המאה ה-21, והאתגרים המהותיים שלנו הן כאינדיבידואלים והן כחלקים מקהילות שונות – החל ממשפחה, דרך בתי הספר ומקומות העבודה ועד למרחב המגורים.
בדרך הוא גורם לנו לא פעם להבין את הסיבות המכוננות לאומללות, בדידות, תסכול, תחושת חוסר ערך או חוסר אונים. ובמקביל, מציע מענה תיאורטי ומעשי, נגיש ומאיר עיניים, שפותח שער רחב למימוש שני אתגרי היסוד שאזולאי מגדיר ומאפיין: שחקני משמעות וקהילות משמעות.
אבל משמעות אינה דבר העומד בפני עצמו, היא צריכה קהילה והיא צריכה מנהיגות שמאפשרת אותה, בלעדיהם, היא כמו כנפיים נטולי שמיים. היא גם לא רק מושג, אלא שפה שלמה שעלינו להתחיל לדבר בה ולפעול באמצעותה. שפה שמאפשרת למנהיגי קהילות – הורים, מורים, מנהלים, מפקדים ומנהיגים פוליטיים – לעצב את קהילתם כמרחבים מחוללי ומאפשרי משמעות.
והמקום להתחיל לדבר בה הוא בספר זה, שהוא המשך נרחב, מועשר ומקיף לספרו המצליח הקודם של אזולאי, קץ האושר - פילוסופיה ומשמעות החיים.


השאלות הפילוסופיות של השואה

השואה היא שבר בהיסטוריה העולמית והיהודית. היא איננה רק חורבן של קהילות ורצח שיטתי, אלא גם קריסה של הגות, תרבות ומערכת ערכים שלא הצליחה למנוע אותה. זוועות השבעה באוקטובר הציפו מחדש את אותה קריסה ואת הצורך להתמודד איתה. 
קורס זה מבקש להפגיש אותנו עם כמה משאלות היסוד שמעוררת העמידה מול אימת  השואה. שאלות כגון מקור הרוע, ערך החיים ועמידה מן הצד, וכן שאלות הנוגעות להתמודדות וצמיחה מטראומה או משבר. 
בהרצאה נפגוש כמה מן ההוגים המרכזיים שעסקו בשאלות אלה, כגון ויקטור פרנקל,  פרימו לוי, ז'אן אמרי, אמיל פקנהיים וברל לנג. 

ד"ר שמעון אזולאי הוא פילוסוף ואיש חינוך. מרצה בכיר בקריה האקדמית אונו.

כל ההרצאות ניתנות בגרסה של קורס מעמיק יותר. 

משך כל הרצאה: כ-75 דקות
צילום: יוספה מנוביץ'
כמות

ד"ר עמלה עינת

חינוך בלתי פורמאליד"ר עמלה עינת

ליקויי למידה


בעלת תואר ראשון בספרות עברית ובייעוץ פסיכולוגי-חינוכי (אוניברסיטת ת"א), תואר שני בייעוץ פסיכולוגי-חינוכי (אוניברסיטת ת"א) ותואר שלישי בחינוך – התמחות בליקויי למידה.

נושאי ההרצאות הם בתחום המקצועי של ליקויי הלמידה ומתמקדים בעולמו הרגשי הקונפליקטואלי של הלקוי ושל הוריו ומוריו, מהגילאים הצעירים של התחלת הלמידה ועד האקדמיה, השילוב בשוק התעסוקה וחיי המשפחה - זוגיות והורות.

ההרצאות נסמכות למחקרים ולספרים של עמלה עינת והן מלוות בסרטים דוקומנטריים ייחודיים, וכן, לפרקים, בעדויות חיות של הנוגעים בדבר.


אורך הרצאה: 60 דקות + זמן שאלות

כמות קהל מקסימלית: תלוי אולם והגברה


כמות

שי פירון

חינוך בלתי פורמאלישי פירון

פירון הוא בעל תואר ראשון במשפטים מהמרכז האקדמי שערי משפט ותואר שני במסלול מחקר מאוניברסיטת בר אילן. שימש מורה מן החוץ באוניברסיטת בר-אילן, במרכז האקדמי שערי משפט, במרכז הבינתחומי הרצליה ובמכללת יעקב הרצוג. שימש גם עמית מחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה בתחום זכויות האדם. עבודותיו האקדמיות עוסקות בזכויות אדם של אנשים עם מוגבלות. כמו כן, היה רבו של מעלה - בית הספר לטלוויזיה לקולנוע ולאמנויות. פירון אף היה שר החינוך למעלה משנה מטעם מפלגת יש עתיד.


החל משנת 2016 מכהן פירון כסגן נשיא לפיתוח חינוכי, יו"ר חבר הידידים, חבר סגל ומרצה בחוג לחינוך וחברה בקריה האקדמית אונו. הרצאתו סביב חינוך, פוליטיקה ומשפט.

נושאי ההרצאות האפשריות:

לאן צועד החינוך? הרב שי פירון, שר החינוך בממשלת ישראל ה-33 על חינוך, חדשנות ומהפכות חברתיות

לאן צועדת ישראל? בהרצאה ננתח את השבטיות, את ההתפלגות ואת התשתית ליצירתה של חברה ישראלית מגובשת שלא מבוססת על תודעת ביטחון והישרדות.

לאן צועדת היהדות? הרב שי פירון. מראשי רבני צהר. על היהדות ומוסר הנביאים כתשתית לתיקון חברתי ורוחני עמוק.

'שבט אחים ואחיות'? על השסע הישאלי והדרכים לפתרונו

מדינת ישראל - תמונת מצב: ניתוח של הזרמים והקהילות בישראל

הגיע זמן מרכז - הצעה לסדר יום ישראלי חדש 


הרצאה לקראת ראש השנה, יום הכיפורים: 

על תשובה, סליחה ומחילה במאה ה- 21

למידה מרחוק - תקווה חדשה להשכלה רחבה



אורך הרצאה: 60 דקות+ זמן שאלות

כמות קהל מקסימלית: 300 איש





כמות

תמונות מחיי ניסויים - ד"ר שמעון אזולאי ד"ר יניב איצ'קוביץ

חינוך בלתי פורמאלי, פילוסופיה, ספרותמונות מחיי ניסויים - ד"ר שמעון אזולאי ד"ר יניב איצ'קוביץ

אפשר לומר שחייו של אדם הם מעין ניסוי שהוא או היא עורכים על עצמם: הבחירות שאנחנו עושים, התוצאות שמתקבלות, ובעיקר המדדים שלפיהם אנו שוקלים את הצלחת הניסוי או כישלונו. בערב מרתק בין ד"ר אזולאי לד"ר איצקוביץ', מהבולטים במחשבה העכשווית על החיבור שבין הפילוסופיה לחיי היומיום, ידונו השניים בהיבטים המגוונים של הניסוי האנושי בכל תחומי החיים: החיפוש אחר משמעות, קיומו של האושר, אפשרות האהבה, אתגרי ההורות ועוד.
ד"ר יניב איצ'קוביץ הוא סופר ותסריטאי ישראלי. הוא פרסם ארבעה רומנים ונובלה אחת, לאיצ'קוביץ יש פוסט דוקטורט בפילוסופיה באוניברסיטת קולומביה.

ד"ר שמעון אזולאי הוא חוקר פרסם ספרים ובהם הוא כותב על השאלות הגדולות של החיים ושל האדם – אושר, משמעות, מוסר, מוות הומור ומיניות.

משך המפגש: כ-90 דקות
כמות קהל: תלוי אולם והגברה

שמעון אזולאי צילום ספי מנוביץ, יניב איצ'קוביץ צילום אריק סולטן
כמות

מופע אינטימי.

חינוך בלתי פורמאלימופע אינטימי.

אשכול נבו [סיפורים] ......... משה בן-יוחנה [גיטרה ושירה]

"שיחה אינטימית עם אדם קרוב היא בעיניי אחד משני התענוגות הגדולים שהחיים מזמנים. אבל כדי ששיחה כזאת תתממש צריך פרטנר שהוא גם קשוב וגם יודע להתוודות. גם חותר לכנות וגם לא פוגעני. גם לא צפוי וגם לא מאיים. וכמובן, צריך זמן. שיהיה לשני הצדדים מספיק זמן כדי להעמיק. וחייבים מקום, שיאפשר לכל זה לקרות." (אשכול נבו מתוך "הראיון האחרון").

 

אשכול נבו סופר, מחבר הספרים "ארבעה בתים וגעגוע", "משאלה אחת ימינה", "שלוש קומות", "נוילנד", "הראיון האחרון".

 

משה בן יוחנה כותב ומלחין. יוצר האלבום "אתה, אני ומיטל", בהפקה של עמיר לב.

 

במפגש בין שני היוצרים, אשכול מקריא מתוך ספריו, משה בן יוחנה מבצע את שיריו מתוך "אתה, אני ומיטל". המפגש וההיכרות ביניהם יצרו גם כמה שירים משותפים.

מהביקורות:
"מופע מפעים... מלא ברגעים של השראה." - דוד ארליך, מנהל בית הקפה תמול-שלשום
"ערב ספרותי-מוסיקלי איכותי לקהל... הנאה צרופה!", אורלי אבני מנהלת ספריית פרדס חנה-כרכור.

משך המופע: כ-60 דקות

כמות קהל מקסימלית: תלוי אולם והגברה


כמות

צפריר בלוך דוד

חינוך בלתי פורמאליצפריר בלוך דוד

האם אנחנו מבינים מה זה הכסף בו אנו משתמשים?

סוגי הכסף החדשים שנוצרים בעולם הם כבר לא נחלתם רק של אנשי הפיננסים.

האם אנחנו מבינים מהו הכסף בו אנו משתמשים? האם אנשי הכספים מבינים מה זה כסף ומה נותן לו ערך? 
מה הם סוגי הכסף שהיו לאורך השנים
, וכיצד "סוג" הכסף בו אנו משתמשים משפיע על ההתנהגות שלנו?
האם האמונה של רובנו כי בנק ישראל הוא היחיד ש"מדפיס כסף" על פי חוק, נכונה? אנו נמצאים בתחילתו של תהליך
, שככל הנראה הולך לשנות מן היסוד את מושג הכסף בעולם. תהליך שיהיה קשה לעצור אותו.

בעיר גנט בבלגיה הצליחו לשקם שכונת מהגרים באמצעות מטבע של גינות קהילתיות (
Torekes a currency backed by gardens), בשויץ כבר שמונים שנה מייצרים יציבות לעסקים קטנים, באמצעות כסף ייעודי בשם Wir (הבנק שמנהל את Wir מעסיק 250 עובדים) וביפן פיתחו מטבע בשם Fureai Kippu, על מנת להתמודד עם שירותים לאוכלוסיה המזדקנת. אנו צפויים לראות התרחבות של רעיונות כלכליים חדשים בעולם, לא רק בשל אתגרים חדשים והפצת רעיונות, אלא משום שהיכולת "להמציא" כסף מסוג חדש, הופכת להיות נחלה ציבורית ולא רק מנת חלקם של אנשי הפיננסים ברשות המדינה. הטכנלוגיה שמאפשרת יצירת סוגים שונים של כסף כבר קיימת, וצפויה לעשות זאת בצורה מהירה זולה ומאובטחת (באופן יחסי...). מנגד מתעוררות שאלות רבות - מה הסיכונים? מי מפחד מהתפתחויות אלה? מה ההזדמנויות? האם יש סיכוי להתמודד עם אתגרים שעד עתה כשלנו בהם? ועוד שאלות רבות נוספות.

 

אודות ד"ר צפריר בלוך-דוד

ד"ר צפריר בלוך דוד  הינו חבר סגל במכללה האקדמית תל-אביב-יפו, ומייסד-שותף של קבוצת WEconomize - קבוצת המחקר, ייעוץ וייזום, המובילה בארץ בתחום הכלכלה המשתפת והמטבעות המשלימים.
צפריר מייעץ ומעביר סדנאות לגופים כגון עיריית תל אביב, גוינט ישראל, מכון ירושלים, צה"ל, ציונות 2000, ביטוח לאומי, מגוון של עסקים פרטיים ועוד. מידי שנה קבוצת
WEconomize מפיקה כנס אודות כלכלה משתפת ומטבעות משלימים (Share Israel).  דו"חות המחקר שהופקו על ידי חברה זו, הינם דוחות המחקר הראשונים שנכתבו בארץ בתחום הכלכלה המשתפת והמטבעות המשלימים, ככלים לפיתוח כלכלי חברתי. בנושאים אלו התפרסמו מספר רב של כתבות וראיונות של צפריר בעיתונות, בטלוויזיה וברדיו.

צפריר בעל תואר דוקטור, סיים את לימודיו בבית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת תל-אביב. אחראי על פיתוח תחום החדשנות החברתית כלכלית, כתחום לימוד אקדמי, במכללה האקדמית תל אביב יפו ומלמד מגוון קורסים בתחומים אלו (ערים משתפות, עיצוב התנהגות ציבורית, כלכלה משתפת, מטבעות משלימים ועוד).

אורך הרצאה: 75 דקות+ זמן לשאלות

כמות קהל מקסימלית: תלוי אולם והגברה

כמות
logo בניית אתרים